söndag 16 februari 2020

Budbäraren

Merkurius ( av Hendrick Goltzius, 1597).

Merkurius var gudarnas budbärare i mytologin och han gav inspirationen till den franska tidskriften ” Mercure de France” som kom ut med sitt första nummer 1672 ( då med namnet Mercure galant). Mercure de France lever än men nu som en del av förlaget Gallimard. På mitt läsbord just nu har jag en av Mercures utgivningar, en nätt liten volym med titeln ” Le goût de l’été”, och nog passar den bra att fördjupa sig i denna regniga och halvstormiga dag. I den här lilla boken ( den ryms lätt och ledigt i en normalstor handväska) finns ett urval med texter på temat sommar. Känt ( mest) och okänt blandas och olika genrer finns representerade. Albert Camus skriver om sommaren i Alger, Cesare Pavese berättar om årstidens galenskaper och Francoise Sagan tar läsaren med till Saint-Tropez sol. Själv blir jag nyfiken på en för mig helt okänd författare: Jean-René Huguenin. Hueguénin dog mycket ung i en bilolycka och hann bara skriva en enda roman, ” La côte sauvage”  1960. ( The other side of the summer i engelsk översättning). Romanen lovordades av bland andra Francois Mauriac och Julien Gracq.

Den här franska utgåvan är från 1990-talet och jo, jag vill mycket gärna läsa den här boken.

Inga kommentarer: