måndag 4 augusti 2014

Elektriska urladdningar


Om jag hade vågat  mig ut under natten hade jag kunnat ta en hel del mycket spektakulära foton för hela himlen lystes upp nästan kontinuerligt i denna sommars (hittills) häftigaste åskväder. Brak och dunder och så alla dessa blixtar. "Elementens raseri" som min romantiskt lagde farfar brukade säga. Nu fick det bli en lånad bild av Eiffeltornet i stället- nog så iögonfallande.



När det nu har lugnat ner sig (fast det kan nog börja blixtra snart igen) känns det som om det börjar bli dags att kika lite på nya/kommande utgivningar.

I Tyskland har kritikerna fallit pladask för Christoph Peters skälmroman om japansk keramik i tysk tappning eller snarare personerna som blir involverade i tillverkningen. Den boken blir jag intresserad av. Originellt tema och med lite drygt 200 sidor känns den ganska lagom i formatet.


Marie NDiayes "Ladivine" ligger högt på Bestenliste i Tyskland och även  i Sverige kan vi snart läsa den här romanen som ges ut av Natur & Kultur förlag.


På den tyska Bestenliste kan man också hitta Henry James' Washington Square- det är så glädjande att se de gamla klassikerna igen! Ett svenskt förlag som verkar värna om just klassiker är Modernista- i början av nästa år ger de ut  James' "Porträtt av en dam" . Jag väntar med spänning på denna nya utgåva.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Washington Square väntar tålmodigt på mej... mäktigt med naturen, inte allt vi människor kan styra.

Ingrid sa...

Hannele: Naturen gör som den vill- människan kan inbilla sig att hon behärskar allt men varje dag ser vi prov på motsatsen.