lördag 30 augusti 2014

Bisarrt, underligt men säkerligen inte tråkigt



Jag visste ingenting om den engelska författarinnan Barbara Comyns innan jag beställde hennes roman "Our Spoons Came From Woolworths". Titeln lockade mig och så såg jag att det finns en del nya utgåvor av Comyns böcker (Virago Modern Classics). Någonstans måste man börja och jag väljer alltså att börja med de där Woolworh-skedarna.

Barbara Comyns (1907- 1992) fick ett synnerligen omväxlande och rikt (och svårt) liv. Hennes barndom verkar ha varit fri och vild- hon och hennes fem syskon fick göra lite som de ville. Pappan var en otålig, våldsam och ofta skrämmande man- mamman blev döv när hon var 25 och ägnade mera tid åt en tam apa än åt sina barn. Barnen tillbringade mycket tid i båtar, enligt Barbara C- och detta trots att de flesta av dem inte kunde simma. Hon flyttade hemifrån tidigt och gifte sig när hon var bara 21 år gammal- med en konstnär (Barbara var själv duktig på att både teckna och måla och kunde säkert ha blivit en stor konstnär själv om hon bara haft möjligheten). Äktenskapet höll inte och "after two children and many troubles, we parted more or less amicably".

För att försörja sig och sina barn fick Barbara ta arbete som konstnärsmodell, bilförsäljare, pudeluppfödare- och hon skrev hela tiden. Debutboken kom 1947 "Sisters by a River" och den gick som serie med undertiteln "romanen som ingen vill ge ut". År 1950 var det dags för roman nummer två som blev den delvis självbiografiska "Our Spoons Came From Woolworths".

Maggie O'Farrell (som har skrivit förordet i den upplaga jag nu ska läsa) säger: "It's safe to say that this is a novel in which you are never quite sure what will happen next". (Huvudpersonen, Sophia, har en tam? salamander som hon ständigt bär med sig och som brukar få simma då och då i glas med vatten) Salamandern är till och med närvarande vid Sophias bröllop. Annars är boken nog inte "haha-rolig" utan snarare sorglig men på ett mycket annorlunda sätt om jag har förstått det hela riktigt.

Jag skulle tippa att helgen är räddad för min del (dessutom har jag bunkrat upp med Howards End av E.M. Forster och några böcker ur "Mytserien". Brist på lektyr har jag således inte.)

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

låter som något för mej :)

Jenny B sa...

Ja, det är verkligen en intresseväckande titel - nu har du lockat mig också! Jag ser fram emot att få höra mer om boken från dig.

Ingrid sa...

Hannele: Det är en berättelse som fängslar.

Jenny B: Rapport kommer så småningom.

Mrs Calloway sa...

den lägger jag till min läslista. det är viktigt att veta att man alltid har ordentligt me böcker att läsa

Ingrid sa...

Mrs C: Böcker ska man ha rejäla lager av.