tisdag 29 juni 2010

Tematrio rosor.....


A rose is a rose is a rose...
-
Blommor- rosor .... Lyran vill ha böcker med ros-tema i titeln...
-
1. Ros bland ogräs av Charlotte Bingham läste jag med stor förtjusning för många år sedan (boken kom ut 1963)-och handlar om en ung flickas tonår och hennes "debutant-år". Bingham tillhör den engelska överklassen men hon har distans till det och "Ros bland ogräs" var ganska elakt skriven som jag kan minnas. (Jag skulle faktiskt vilja läsa om den ...)
-
2. Drömmar om rosor och eld av Eyvind Johnson. Titlen är både lockande och hemsk. Ämnet är häxprocesser (i Frankrike). Det är mycket längesedan jag läste den och det här är också en "omläsningsroman"...
-
3. "Die weisse Rose" av Inge Scholl. Boken handlar om motståndsgruppen "Vita rosen" som givetvis gick ett fruktansvärt öde till mötes- en berättelse om stort mod och kraft i Hitlertidens Tyskland. Efter kriget bytte nog många gator namn i Tyskland (från Adolf Hitler-strasse till exempelvis Geschwister Scholl-strasse)

2 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

Kul tema, har inte Moa Martinson Kungens rosor, finns säkert fler..

Ingrid sa...

Hannele: Jo, den titeln känner jag definitivt igen. Det finns säkert en hel del att hämta på "ros-motivet".