onsdag 3 februari 2010

Tema-trio olästa klassiker


Lyrans tema-trio denna vecka har som ämne "olästa klassiker".
-
Tre stycken som jag planerar att läsa? Nummer ett är självskriven - en bok som jag har tjatat mycket om har jag en känsla av (och inte blir den mera utläst för det).
1. "Krig och Fred av Leo Tolstoj. En riktig baddare till bok är den- många sidor... tung att släpa på... och så tänker jag mig alla dessa ryssar med alla sina namn (alltid svåra att hålla reda på)- nåväl, jag vill gärna göra ett försök.
-
2. "Det stora kriget" av Winston Churchill. Ett verk i fyra delar. Uppsprättat och läst av min pappa som var mycket intresserad av historia (jag har ärvt intresset). Jag tror inte att de här böckerna är särskilt svårlästa men det är ett stort verk....
-
3. Germanernes laerling av Karl Gjellerup. Från min morfars bokhylla kommer den ursprungligen... och jag misstänker att det är den typ av bok som man läser med viss disciplin - det vill säga 25 sidor i taget. Jag blev glad när jag hittade den i mina hyllor och tänker absolut läsa ut den. Gjellerup är en av många bortglömda nobelpristagare (det är möjligt att han förtjänar att vara bortglömd men jag är nyfiken....)

2 kommentarer:

lustigkulle sa...

Krig och fred är en bok som man inte ångrar om man bara kommer igång. Det är att flytta in i en värld och bo där ett tag. Kräver en smula tålamod innan man lärt känna innevånarna - man upptäcker att det är intressanta människor, goda som onda. Det kan vara en idé att skriva en liten lista över alla namn, med smeknamn och relationer.

Ingrid sa...

Jag ska försöka ta mig samman. En lista kan säkert vara en god idé!