söndag 7 februari 2010

Nostalgi

Mannen på bilden är Arnold Wesker. År 1968 - (minnesrikt och omvälvande) visade TV-teatern hans trilogi "Rötter"- "Hönssoppa med korngryn" och "Jag talar om Jerusalem").
-
I huvudrollerna fanns bland andra två väldigt "färska" skådespelare- Per Ragnar och Anita Wall. Pjäserna kom att bli ett stort genombrott för båda två.
-
Jag minns att jag satt som klistrad vid TV:n- en oförglömlig upplevelse var det. Jag önskar att det kunde bjudas på en repris....
-
Det lär jag få titta i november efter så jag ska läsa om trilogin i stället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jo - håller med naturligtvis!

Minns du också "Det går an" som gjordes så övertygande, vet inte om det var TV-teatern eller en regelrätt filmatisering. Per Ragnar spelade Albert men vem spelade Sara Videbäck? Och jag hittar ingenting på nätet!

Ingrid sa...

Jag minns inte "Det går an" - bara "Drottningens juvelsmycke" (och då var det Mimmo Wåhlander som var Tintomara- fast nu var det ju inte detta som var frågan..... Min panna ligger i djupa veck....