tisdag 24 november 2009

Tema-trio barnens favoriter

Veckans tema-trio hos Lyran handlar om barnens favoriter. Jag skriver helt egocentriskt ner tre av mina egna....

Som nummer
1. Kisse Videmiss av Gösta Knutsson. En stor bilderbok som är helt sönderläst- den hänger knappt ihop i pärmen. Den handlar om den lilla katten Videmiss (som är mjuk som en videknopp) och som bara söker efter sina videkissar genom årstiderna... så vackert illustrerad är boken också. Till slut hittar Kisse sina videgrenar med mjuka "videkissar" på... mycket fin barnbok.....
-
2. Nalles poesi av Britt G Hallqvist... ja, det är kanske inte en barnbok men jag tar med den i alla fall för jag tycker så mycket om den. Här ett litet smakprov:
" Jag smilade mot världen,
tills käften gick ur led.
Jag var en solestråle
som strålade på sned.
Men ingen såg
och log igen
mot hela världens lille vän!"
-
3. Bokfilmer av Erik Lindorm. Överst i en av mina bokhyllor står fem höga och tjocka bruna skinnvolymer- fyllda med utdrag från tidningar med start år 1810. Som barn kunde jag inte få nog av dessa böcker- spännande innehåll med diverse olika utdrag från gamla tider- bilder, annonser, kommentarer. Ett alldeles speciellt sätt att lära sig historia på. Jag tar fortfarande ner de här böckerna- en efter en. De är tunga och stora och svårhanterliga- men... de är värda besväret. Här ett utdrag från 1810 :
"Hvem ärfver Svenska Kronan? Jean Baptiste Julius Bernadotte, Furste af Ponte-Corvo eller Fredric Christian af Augustenborg" Sedan, på nästa sida:
" De fyra Ständerne bifalla den 21 Augusti KOngl. Maj:t Nådiga Proposition och välja enhälligt Fursten af Ponte-Corvo till Konungens efterträdare. Endast svag opposition i Prestståndet".
-

Inga kommentarer: