söndag 1 november 2009

Nya läsutmaningar för november







Jag kommer att fuska lite för Upton Sinclairs bok har jag på svenska- då heter den "Vildmarken" mitt exemplar är tryckt 1945 och utgivet av Bonniers förlag- den var en av 16 böcker i en serie som kallades "De stora arbetarskildringarna". Några av dessa böcker är: Andersen Nexös "Pelle Erövraren", Maxim Gorkis "Mina universitet" och John Steinbecks "Vredens Druvor". Det sägs på baksidan av "Vildmarken" att romanen är till sin själ besläktad med "Onkel Toms Stuga" och skildringen är en skriande anklagelse mot den anda av hänsynslöshet och människoförakt, som överallt följde i storindustrialiseringens fotspår." Jag är mycket nyfiken på Upton Sinclair som författare.
-
Pierre Magnans bok hade jag med i min "förra läshög" också... den har inte hunnits med. Eftersom jag tyckte så mycket om "Kyndelälskaren" vill jag gärna läsa ett par av hans deckare också.
-
Philip Roth vill jag läsa mera av. Först ut blir "Patrimony". ("The Plot Against America" står sedan på tur.)

Inga kommentarer: