Visar inlägg med etikett stumfilm. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett stumfilm. Visa alla inlägg

söndag 2 september 2012

Femme fatale


Apolonia Chalupec eller som hon senare kom att kalla sig "Pola Negri".

Hon föddes i det nuvarande Polen år 1897- Pola Negri och hon började sin karriär som balettdansös. Så blev det skådespelarutbildning och så småningom kom hon till Hollywood där hon skulle bli en av de mest omtalade aktriserna under stumfilmstiden (och Pola Negris karriär fortsatte ett bra tag efter det också). Hon blev 90 år gammal och hennes liv måste ha varit minst sagt mycket omväxlande.



Jag hittade en nyutkommen tysk roman - författarinnan heter Daniela Dröscher (f. 1977) och titeln är kort och gott "Pola". Blandad kritik har boken fått men nog blir jag lockad att läsa ändå. Daniela Dröscher har annars fått flera fina utmärkelser för sina  tidigare verk.


Det finns  en del skrivet på engelska om Pola Negri- men jag har inte lyckats hitta något på svenska. KB (Kungliga biblioteket) har dock lagt upp bilder på många av alla de fina filmaffischer som finns av Pola Negris filmer. De finns under "svenska översättningar" om man först söker på Pola Negri.

torsdag 16 december 2010

En otäck stumfilm

Jag hade bara vagt hört talas om filmen "The Birth of a Nation"- en tre timmar lång stumfilm från 1915. I går kväll bänkade jag mig framför TV:n och tittade. Filmen är indelad i två delar- del ett berättar om amerikanska inbördeskriget och två familjer från syd respektive nord . Så långt är det inte mycket att orda om- kriget skördade många offer på båda sidor och år 1915 var såren ännu färska.

-

Del två så- den koncentrerar sig på den del av den amerikanska historien som har fått namnet "the Reconstruction"- och här skildras den från ett sydstatsperspektiv och det är utomordentligt rasistiskt. Alla afroamerikaner är i princip liderliga och dumma och de stackars vita blir bara illa behandlade. Det är oerhört hårt vinklat. Jag hade svårt att se på filmen vid det här laget men fortsatte ändå för den är filmhistoriskt intressant. Några barns lek med ett lakan ger "den lille översten" (en av huvudpersonerna) uppslaget till en armé av skynk-klädda hämnare. Ku klux klan har sett dagens ljus. De sätter genast igång att jaga bort alla onda "carpetbaggers", "scalawags" och "icke-arier" som fördärvar den rätta andan i södern. Ku klux klan-anhängarna (till häst) ackompanjeras frenetiskt med - ja gissa vad... Wagners "Ride of the valkyries"- lite "Bonnie Blue Flag" och "Dixie" blir det också. Syd och nord förenas mot slutet och man får se en sorts Kristusgestalt omgiven av idel vackra och nöjda människor (alla är vita)- i bakgrunden kan höras några takter av The Star-Spangled Banner.

-

"The Birth of a Nation" bidrog till att göra långfilmen som sådan populär - och DW Griffith som regisserade filmen blev stormrik på kuppen. Jag läser också att klippningen av den här filmen var helt nyskapande - men jag är själv inte tillräckligt kunnig i film för att ha någon uppfattning om detta.

-

Filmen baserar sig på en bestseller "The Clansman" av Thomas F Dixon från 1905.
Lillian Gish spelar den kvinnliga huvudrollen i filmen. Lillian Gish blev nära 100 år gammal och hon spelade in sin sista film vid 93 års ålder ! ("Sensommardagar" från 1987).