Visar inlägg med etikett Stanislao Nievo. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stanislao Nievo. Visa alla inlägg

onsdag 15 december 2010

"Den bästa delen finns under jord"

Förordet är som poesi....
-

"Ibland är en bok som en kärrblomma. Den utvecklas utan att någon vet det, där man inte väntar det, den står stolt och blind,med instinktens färger. Och den återvänder ner i djupet för att söka det som drev den uppåt. En märklig förfader, en mytisk fader, en vän man aldrig mött, men som fyllt ens tidiga barndom och vilat tungt över ens ungdom, är ingen kämpe man lätt besegrar. Hans skugga är stor, det är bäst att inte utmana den. I dylika fall brukar man säga: Det är en familj som liknar potatisen, den bästa delen finns under jord."
-
Stanislao Nievo

söndag 12 december 2010

Ängen i havets djup

" Il prato in fondo al mare" - översattes till svenska 1988 och fick titeln "Ängen i havets djup". Jag har gått igenom en del av Strega-pristagarna och en av dem var Stanislao Nievo. En sommar för flera år sedan nu läste jag berättelsen om skeppet som gick under- på ett öde och djupt hav- och sökandet efter det många år senare. Det är nämligen detta som boken handlar om- och jag minns att jag försjönk helt i läsandet och jag lät mig dras ned i de där vågorna i den mörka natten jag också. Tyvärr köpte jag aldrig Nievos bok- och nu finns den så klart inte kvar på biblioteket längre- utgallrad för länge sedan.
-
Om det är något jag ska läsa igen så är det "Ängen i havets djup"- den berörde mig så otroligt starkt. Det känns fortfarande- och det är nu över 20 år sedan.....
-
Stanislao Nievo gick bort 2006 men fyra av hans böcker finns översatta till svenska- förutom Ängen i havets djup (Italica förlag): Paradisets öar (Carlssons förlag)(1996), Tre berättelser (Italica förlag)(1999) och Aurora (Italica förlag)(2002)