Visar inlägg med etikett Sachalin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sachalin. Visa alla inlägg

måndag 14 april 2014

Inga deckare i påsk



Deckare är inte min favoritgenre även om jag läser en och annan ibland (men då helst gamla engelska sådana av till exempel Agatha Christie och Dorothy Sayers). Till påsk ska man av någon anledning läsa extra många kriminalromaner. Det tänker jag definitivt inte göra för just nu har jag ögonen i den vad jag skulle kalla för "äkta varan"- nämligen Anton Tjechovs mycket gripande och lika mycket obehagliga skildring av den resa han gjorde till straffkolonin (ön) Sachalin i början av förra seklet.

"Bleak" är det engelska ord som passar extra bra i sammanhanget. På fotot ovan (som är lånat) en vy av "Tjechov Peak" som man kan hitta strax utanför staden Yazhno Sakhalinsk. Jag känner ingen speciell lust att åka dit. (Jag får väl fara till Blåkulla i stället).



söndag 13 april 2014

Med Tjechov till Sachalin

 Jag har börjat läsa (om) Anton Tjechovs "Ön Sachalin" och mitt exemplar kommer från ett biblioteksmagasin. Den svenska översättningen är från 1961 (Hans Björkegren och Victor Bohm) och senaste utgåva verkar vara från 1992.

Fängelsekolonier brukar väldigt ofta förläggas till öar- gärna då öar som ligger oländigt och som är obehagliga vad gäller klimat och annat.


Om Sachalins existens visst jag inget förrän jag som 11-åring (tror jag att det var) läste en av de där många Bigglesböckerna "Biggles möter Mig-21".  (Jag föredrog Biggles framför jolmiga sjuksköterskeberättelser av typ "vita serien" och Cherry Ames. (Den typen av så kallad romantik har jag aldrig kunnat förlika mig med). Handlingen i "Mig-21" är förlagd till Sachalin och jag minns allt som väldigt spännande.


Foto från Sachalin - vintertid och vid förra sekelskiftet.

En annan bok om Sachalin som jag tänker låna hem är Kristian Petris och Peter Sjöbergs "Resa till Sachalin" från år 1992. Här kan man läsa mera.

måndag 6 december 2010

Öar....



visst är det något alldeles extra lockande med öar... just det där att de ligger där... i vågskvalpet och solglittret (ofta i alla fall)- ibland ganska svåråtkomliga- utmanande.... öar har ofta också en säregen och intressant historia.


-

Jag har läst en enda Biggles-bok i mitt liv men jag glömmer den aldrig- "Biggles möter Mig-21" - handlingen tilldrar sig nämligen på ön Sachalin. Jag var nog 10 år eller så när jag läste och jag ville genast ge mig iväg till den där spännande, oländiga ön.
- "Thick clouds for the most part shut out the sun; while the cold current from the Sea of Okhotsk, aided by north-east winds, brings immense ice-floes to the east coast in summer."
(det låter kanske inte så där väldigt roligt). (Diset syns på fotot- som jag hittat på Wikipedia).
-
Som vuxen kastade jag mig över Christian Petris bok "Resan till Sachalin"- Jag vill minnas att resan företogs i Anton Tjechovs spår (det finns nämligen en bok av honom också om denna ö). Jo, lite av den där längtan sitter nog kvar.... och jag borde nog läsa om Petris bok-( nu finns den förstås bara att få på antikvariat.)