Visar inlägg med etikett Bokinköp. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bokinköp. Visa alla inlägg

onsdag 8 december 2010

Mina nyförvärv


Ja, här blandas det friskt.... nytt och gammalt... till vänster (och är inte det blommiga omslaget vackert?) Hellmut von Cubes "Tierskizzenbüchlein" . Här beskrivs allt från lysmaskar till kor- och på (som jag tror) mycket vacker och förtrollande prosa. "Rakt in i hjärtat på världen" enligt Hermann Hesse (i min dåliga översättning).
-
Olga Tokarszuk.... äntligen.... nu har jag äntligen "Styr din plog över de dödas ben" i min hand... åh vad jag ser fram emot att läsa!
-
Matilde Serao blev jag så nyfiken på - hon anses vara 1800-talets mest framträdande kvinnliga italienska journalist- hon skrev också skönlitteratur. "Unmarried Women" är en samling noveller.
-
I min lilla hög finns också en mycket "ombloggad" bok- "One Day" (En dag)- jag läser på engelska - och jag hoppas att den här romanen ska leva upp till sitt goda rykte!

onsdag 15 juli 2009

Bibliotekets vänner



Bibliotekets vänner har haft utförsäljning av böcker på biblioteket i min lilla stad. Jag släpade hem en hel kasse... och var ska jag nu få plats med dem....köpte två nya Billy för någon månad sedan och nu börjar det bli knökfullt där med. Ack ja... små problem trots allt.
-
Bland mina fynd: En novellsamling av Rabindranath Tagore (Selected Short Stories), Lyrik -"Nära ögat" av Wislawa Szymborska, Montesquieu "Lettres Persanes", Alice Munro- (en novellsamling) "Kärlekens vägar" och så från Symposiums förlag "Jag behöver ingen gravsten - dikter 1917-1956 av Bertolt Brecht.
-
Jag är mycket nöjd med mina inköp och dessutom hämtade jag den beställda "Mästaren Ma" av Willy Kyrklund. Nu gäller det att få tid att läsa allt också.....