söndag 22 december 2019

Vårt hem

Vårt hems sätteri. Fotot lånat från Wikipedia.

Jag letade i hyllorna efter Strindbergs ”Röda rummet” och fick napp. Det finns mängder av utgåvor och mitt arvegods är från 1928 och upphovet är Vårt hems förlag ( Vårt hems vita bibliotek). Veckotidningen Vårt hem började ges ut år 1921 och existerade på egen hand fram till början av 1950-talet. ( Därefter slogs den ihop med Året runt). Det intressanta i sammanhanget är att Vårt hem gav ut flera bokserier och det vita biblioteket är en av dessa. Det finns också ett nobelbibliotek, ett gyllene bibliotek, ett idealbibliotek och ett nordiskt bibliotek ( och lite till). Det kan vara värt att botanisera bland boklistorna som innehåller en hel del som idag är bortglömt. Nobelbiblioteket ( för att ta ett exempel) omfattar femton titlar som alla har utgivningsdatum mellan 1928 och 1930. Både Henrik Pontoppudan och Karl Gjellerup finns representerade liksom W.S. Reymont och Romain Rolland.
Mitt exemplar av Röda rummet är något härjat av tidens tand och har upplevt många flyttar genom åren.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag har ramat in ett omslag av Vårt hem som tavla

Ingrid sa...

Hannele: Jag läste att illustrationerna i Vårt hem var mycket fina.