söndag 22 december 2019

Årets julklappsbok


Utan omsvep tippar jag att Patrik Svenssons ”Ålevangeliet” kommer att ligga under granen i många hem. Dock inte hos mig för jag har redan läst och imponerats av den djupa kunskapen och av porträttet av en älskad far. Och- jag råkar ändå tycka att ål är något av det äckligaste som finns. En slingrig, slemmig varelse som ger alltför många ormassociationer- dessutom är den fettdrypande på matbordet ( men numera inte så vanligen förekommande där). Men- jag lyckades förtränga mina fobier och försvann in i berättelsen om glasålar och blankålar.


Kanske finns det plats även för den här rariteten. Raritet i fråga om valt ämne då. Typsnitt. Typografins historia. En bok av det något större formatet som kan få plats också som skådebröd i stället för att enbart tryckas in på en hylla. ( Efter noggrann läsning, givetvis). Mitt eget exemplar lyckades jag låna på min lilla stads bibliotek. Något att bita i under helgdagarna.
Ett annat bett tar jag i Robert Musils ” Mannen utan egenskaper”, och konstaterar att penna i hand är nödvändigt men det går framåt och det är snart dags för volym nummer två i krönikan om ” Kakanien” .

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

såg Strindbergs lilla röda på biblioteket, en sån vacker bok, fick dock inte plats i handväskan då

Ingrid sa...

Hannele: Verkligen en mycket vacker bok- och tung!