fredag 27 december 2019

De sista skälvande dagarna

André Malraux (1901-1976)

Om några få dagar skriver vi 2020. Väderlekstjänsten förutspår blidväder för mina trakter och den grå färgen fortsätter att breda ut sig. Jag försöker bringa ordning i min bokvärld och så har jag fastnat i Frankrike och där får det nya året börja. Från hyllan har jag plockat André Malrauxs ”Antimemoarer” från 1967 ( svensk översättning 1968). Jag läser samtidigt Julian Jacksons nyutkomna biografi över Charles de Gaulle ” A certain idea of France”. De båda prominenta herrarna har en del gemensamt. Malraux var nämligen de Gaulles kulturminister under tio år (1959-1969) och han gjorde ordentliga avtryck i samhällslivet.
Den tidens Europa var en helt annan värld och för mig blir läsningen kanske också en flykt bort från nutidens kakafoni och diverse underligheter. På läsbordet ligger också ” Proust’s Duchess” som gör ett djupt nedslag i la Belle Époque.


Inga kommentarer: