torsdag 26 september 2019

Uppfinningar och upptäcktsfärder


En nostalgitripp och en resa tillbaks till barndomen - jag bläddrar i mina gamla ” Min Skattkammare” som jag har lyckats spara genom åren. Tio delar tror jag att det finns ( jag har inte alla). I del åtta handlar det om det främmande och outforskade, resor, upptäckter och uppfinningar. Jag hittar Arnold Ljungdals dikt ”Ungdom” och tänker - kan det sägas bättre? Här några valda strofer.

—- Över oss rymdens utspända tält,
runt omkring vidder-
dåd, stormsus.

Lutade mot skeppens reling
spanar vi ut med otåliga blickar
ut i den väntande morgonen.
Kring stävarna:
sprutande saltstänk
som yr mot våra tinningar
och svalkar vår hettande pannas eld,
medan där för ut, för ut —-
över fjärran anade horisonter—
vår längtan kretsar som svultna måsar.


Inga kommentarer: