söndag 1 september 2019

Fågelhelg

Ormvråk. Foto: Mark Medcalf.

Under helgen har trakten där jag bor invaderats av fågelskådare från många håll och kanter och jag får hoppas att det även har varit invasion av fåglar. Själv skådar jag helst från mitt fönster eller möjligen på promenaderna längs flommarna. Någon passionerad ”fågelmänniska” är jag inte men jag är givetvis glad över närvaron ( även över det feta ringduveparet i den höga furan). Från min bokhylla har jag plockat fram Kathleen Jamies ”Sightlines” som handlar om strövtåg i naturen med många inslag av fåglar och platserna är ofta Skottland och öarna däromkring. Ett av kapitlen i boken handlar om crex crex ( kornknarren), en fågel som torde vara ganska sällsynt i vårt land. Jamie besöker ett reservat för kornknarrar och nog finns det mycket att förtälja om denna så speciella fågel.
”Corncrake. Landrail. King of the Quail, the croaking of the cornsheaf, the nutty niosemaker, the qualie, the weet-my-fit”.
” We hear it in the weeding time
When knee deep waves the corn.
We hear it in the summer’s prime
Through meadows night and morn” ( John Clare).

Nästa bok med fågelanknytning är Bengt Anderbergs diktsamling ”Fåglar” från 1946.
” Se den klara
kvällen full av svalor:
pilsnabbt genom träden glida
skyttlarna till nattens väv”


Inga kommentarer: