fredag 27 september 2019

Kamrat i silkesstrumpor

Inga Brink spelade huvudrollen i Kamrat i silkesstrumpor - på Malmö stadsteater. Året var 1957.

Malmö stadsteater ( som idag döpts om till Malmö opera) invigdes mitt under brinnande krig år 1944. Folk flockades till uppsättningen av ” En midsommarnattsdröm” och under många kommande år blev teatern en samlingspunkt för underhållning och kultur. Mitt barndomshem låg på Erik Dahlbergsgatan, ett stenkast bort och jag hade lyckan att få bevista teatern under den vackraste blomningstiden. Operetten ( i Malmö har man alltid varit svag för operetter) ” Kamrat i silkesstrumpor” minns jag lite vagt och handlingen begrep jag säkert inte mycket av den gång det begav sig- jag var bara ett tämligen litet barn - och först nu har jag upptäckt att operetten baserar sig på en roman av den ryske författaren Panteleimon Romanov. Romanen kom ut i svensk översättning på 1930-talet och fick titeln ”Tre par silkesstrumpor” en titel som häntydde till att den ryska kvinnan efter revolutionen sålde sig för ett par silkesstrumpor. Boken är en spark i ändan på hela det korrupta sovjetiska styret och Romanov gisslar fegheten, kryperiet och byråkratin. Givetvis blev han inte populär hos makthavarna och han hade väl tur som fick dö av naturliga orsaker. ”Tre par silkesstrumpor” är idag en bortglömd bok men jag har hittat ett exemplar på ett närliggande bibliotek.  Har jag tur kanske jag hittar mera av Romanov antikvariskt.


2 kommentarer:

Mona sa...

Hoppas att det snart är tid för ett nytt besök på denna fina teater

Ingrid sa...

Mona: Det hoppas jag också. Vi får studera programmet.