lördag 28 september 2019

Höstutflykt i bokens tecken


Ystad är en trevlig stad, inte bara på sommaren utan under alla årstider. Gårdagen bjöd på hällande regn och tågen på Ystad-Simrishamnsbanan har för tillfället ( och fram till en bit in i november) ändhållplats i lilla idylliska Svarte. Östersjöns vågor piskade stranden och kön av tålmodiga resande ringlade sig ner mot ersättningsbussarna. I Ystad slapp jag se den eländiga ” lortebåden” ( som Bornholmarna kallar den) Bornholm Express ( Bornholmstrafiken har bytt transportör och eftersom ”billigast vinner upphandlingen” blir resultatet precis därefter.)Mycket trist, tycker jag som genomled en tur på denna instabila farkost i somras. Nog om detta och vidare in i de pittoreska gränderna där rosorna faktiskt blommar fortfarande. Jag hittade fram till det lilla antikvariatet som erbjuder medicin för själen. Här går de många hyllorna från golv till tak och om man som jag inte är ute efter något särskilt, tar det sin lilla tid att se igenom bokbeståndet. Det är en så underbar upplevelse att leta sig fram bland gamla ( och en del inte så gamla) bokskatter. Ingenting kan ersätta en fysisk bokhandel. Givetvis kom jag ut ur affären ganska tungt lastad och dagens fynd var ”En nordisk berättelse” av Konstantin Paustovskij. Den började jag läsa på tåget hem och blev så fast i handlingen att jag höll på att missa min station. Meteorologerna har spått en regnig helg och låt det regna bara- jag har sysselsättning så det räcker inomhus.


Ryska soldater på Åland (1917). ” En nordisk berättelse” har en stor del av handlingen förlagd just till Åland.

2 kommentarer:

Mona sa...

Hoppas det blev en gofika på Maria

Ingrid sa...

Mona: Visst blev det en paus inne på Maria. De har fortfarande Napoleonbakelser kan jag meddela.