fredag 13 september 2019

En bok- en bild

Jag har läst Ivan Turgenjevs roman ”Fäder och söner” och jag har färdats bakåt i tiden. Men... gamla tider har förbindelser med nya och historien är grunden till allt. Många tankar for genom huvudet på mig när jag följde huvudpersonen,  Basarov, på hans nihilistiska väg genom livet. Basarov vet bäst, är allmänt otrevlig och ställer till med mycken sorg och mycket elände. Hans person speglas mot ett lagom stort antal karaktärer i berättelsen - vännen Arkadij, Arkadijs far Nikolaj Petrovitj och dennes bror Pavel. Två kvinnor kommer också att få en stor betydelse för Basarov och på sätt och vis besegla hans öde. Slutet på Basarovs resa genom livet är något oväntat men jag tror nog att Turgenjev fann ett visst nöje i att skriva de sista kapitlen. Detta bara i all korthet för det finns redan spaltmeter skrivna om det här mästerverket. Jag kan bara konstatera att jag är en stor läsupplevelse rikare.
Omslagsfotot till boken fängslar mig också och det är taget av den kände amerikanske fotografen Mathew B Brady, mest känd för sina foton från det amerikanska inbördeskriget. (Our dead at Antietam).


Brady var en duktig porträttfotograf. Här har han fångat Mary Todd Lincoln i en blommig skapelse.

Inga kommentarer: