fredag 6 september 2019

Saxat från LIRE

Ett fullmatat höstnummer av tidskriften Lire ligger på mitt läsbord. Massor av läsinspiration och mycket att sätta upp på önskelistan. Höstens franska bokflod väller ut över alla breddar och jag försöker att något lite begränsa mig. Högst upp på min ”vill-läsa-lista” kommer Yannick Grannecs roman ” Les Simples” som för läsaren tillbaks till 1500-talets Provence och benediktinerklostret Notre-Dame du Loup där nunnorna lever i stillhet omgivna av det böljande landskapet med örter och träd - en plats där tiden står stilla. Men... idyllen ska snart sättas på prov.


Bérengère Cournut har tilldelats Fnacs pris för sin roman ” De pierre et d’os” och handlingen tilldrar sig långt i norr, i inuiternas värld. Boken beskrivs som en ”walk-about” i isarnas och snöns rike och det är en ung kvinna som är huvudperson. Mitt intresse är väckt.

Jag kommer att bläddra vidare i min Lire.


Inga kommentarer: