lördag 18 augusti 2018

Romantiska bilder

Det holsteinska Schweiz. Tavlan är målad av Adolph Friedrich Vollmer.

En liten stund befann jag mig i det böljande holsteinska landskapet - sjöar glittrade och det lyste grönt i många nyanser. På vissa platser här har tiden säkert stått stilla - det är ett landskap att drömma i.
Nu reste jag förstås med hjälp av en bok " Der Deutsche in der Landschaft" - en samling utdrag av naturupplevelser och filosofiska betraktelser - från när och fjärran. Jag fastnade alltså i Holstein och hamnade mitt i Christian Cay Hirschfelds romantiska utgjutelser över trakterna runt Plön. Hirschfeld (1742-1792) var professor i filosofi i Kiel och hans passion var trädgårdar - helst i engelsk stil och lite lagom vilt och fritt. Hans främsta verk "Theorie der Gartenkunst" går säkert att få tag på än i dag i nyare upplaga.

På den här tiden var Holstein intimt sammanbundet med Danmark och Hirschfelds tankar och idéer spred sig långt norrut. Han skriver om det holsteinska landskapet med stor inlevelse - om lugnet, stillheten och ensamheten och om naturens läkande och helande inverkan på den stackars utsatta människosjälen. Det är mycket romantiskt och mycket vackert och det är lätt att förflytta sig bort till detta utmålade paradis under läsningens gång. Lindalléer, rosor och fiskdammar... blommande kastanjer... så såg hans trädgårdar ut.





Inga kommentarer: