lördag 24 februari 2018

Två novellsamlingar


Ryssvintern har kopplat greppet och vårblommorna kom av sig i blomningen. Marken är vit av frost och vårbruket i trädgården är uppskjutet på okänd tid. Tur att jag har en del nyförvärv på bokbordet. Jag fortsätter att läsa John Updike och ser fram emot att ta mig an hans "Maples Stories" som kunde fått undertiteln "scener ur ett äktenskap." Man får följa Joan och Richard Maple under tjugo års tid - genom nöd och lust ( en hel del nöd om jag förstår det hela rätt). Updike skrev de här novellerna under en längre tid och med start på 1950-talet. Det finns en svensk översättning "Äktenskap och kärlek" men jag är lite osäker på om den innehåller samtliga noveller i serien.



Eca de Queiroz (1845-1900) är en av Portugals största författare. Några av hans verk finns i svensk översättning men bara en bråkdel egentligen. I den långa novellen "The Mandarin" handlar det om en av dödssynderna - girighet.  Samlingen innehåller ytterligare tre noveller - på temat kärlek av överdrivna dimensioner. Kärleksgalenskap och passion utan gränser med andra ord.

Inga kommentarer: