måndag 12 februari 2018

Mysteriet Veronika Zarnik och mysteriet Balkan


Drago Jancar (f.1948) är en slovensk författare. Hans roman " I Saw Her That Night" har prisbelönats och översatts till ett flertal språk - dock inte till svenska såvitt jag kan se. Boken består av fem olika berättarröster som alla bidrar med en pusselbit i mysteriet om en försvunnen kvinna- Veronika Zarnik och nej, det är ingen kriminalroman utan snarare en resa genom en bit av det forna Jugoslaviens historia blandat med ett mångfacetterat kvinnoporträtt.

Balkan har kallats för en krutdurk och områdets historia talar sitt tydliga språk. Jag vet alldeles för lite om de länder som en gång bildade Jugoslavien ( jag är uppväxt på den "enade tiden") och jag har därför letat fram ett par historieböcker ur hyllorna. Sanimir Resics "En historia om Balkan" ligger överst i läshögen. Resic berättar om många hundra års händelser - från antiken och fram till 1991.  Misha Glennys "The Balkans 1804-1999" kan säkert också bidra till ökad kunskap och så sist, men inte minst - den verkliga tegelstenen på över tusen sidor- Rebecca Wests reseskildring från 1941- Black Lamb and Grey Falcon. Och- jag kommer definitivt att läsa fler böcker av Drago Jancar, en författare som fått sitta i fängelse för sina ord. ( Det var på Titos tid).


Inga kommentarer: