tisdag 23 september 2014

Inte bara Atwood, inte bara Munro




Kanada är ett stort land till ytan men det kommer ofta att skuggas av sin granne i söder- i många hänseenden. I fjol tilldelades Alice Munro Nobelpriset i litteratur och med det kom ett visst fokus att läggas också på hennes hemland. Här finns det mycket att utforska!

För några dagar sedan skrev jag ett par ord om The Scotiabank Giller Prize- ett stort litterärt pris med adress Kanada. Den långa listan har precis publicerats och den innehåller en hel del som lockar till läsning. Jag konstaterar att mitt eget lilla bibliotek verkligen har varit på bettet när det gäller inköp och jag hittade (väl i blickfånget) "All My Puny Sorrows" av Miriam Toews- en av författarna som finns medtagen som en eventuell pristagare till Gillerpriset. Nu läser jag och fångas av handlingen som är båd djupt tragisk och komisk men mera om den vid ett annat tillfälle- jag har hälften av boken kvar "att förtära."

Miriam Toews (f. 1964) har redan fått många priser för sina böcker (mest romaner) och hennes böcker har översatts till tyska, norska och danska (men inte till svenska). Hennes familjehistoria är intressant- hon har sina rötter hos mennoniter från Ukraina. (De blev utkastade från sitt hemland under 1800-talet). Miriam Toews är uppväxt i Steinbach i provinsen Manitoba men numera bor hon i Winnipeg.

"All My Puny Sorrows" är hennes sjätte roman. Steve Davies har recenserat i tidningen The Guardian. Vem som vinner Giller-priset får man veta i början av november.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

ibland är svenskar dåliga på att översätta, ifall det inte är deckare.

Jenny B sa...

Ack, ännu ett litterärt pris att hålla reda på - för de är ju utmärkta som boktips :) Miriam Toews låter intressant. Jag ser fram emot att höra mer om vad du tycker om boken!

Ingrid sa...

Hannele: Där slog du huvudet på spiken!

Jenny B: Det finns en uppsjö av litterära priser - och svårt att hålla koll på dem alla. Kanada är ett spännande land och precis som du säger- nomineringslistorna är ett ypperligt sätt att hämta inspiration från.