onsdag 7 januari 2009

Beatles och Beat generation


Två skilda ting, förvisso men idag har jag skaffat två pocketböcker "Beatlesmanifestet" av Einar Már Gudmundsson och "Beat" poesi och prosa från beatgenerationen (redaktörer Gunnar Harding och Per Planhammar).


All that hitchhikin

All that railroadin

All that comin back

to America


Jack Kerouac


The Beat Generation är jag för ung (haha) för att ha "direktupplevt" men som tonåring blev jag mycket tagen av både Ferlinghetti och Allen Ginsberg som väl är två av de mera kända poeterna i den här gruppen. En bok att avnjuta mycket långsamt.


Beatlesmanifestet" hoppas jag är mera lättsam läsning- vi får väl se. Rapport följer så småningom.

Just nu är det en salig blanding på läsandet (men det är så det ska vara, tycker jag). Anne Tyler och Emilie Flygare-Carlén... och så blev jag så sugen på att läsa Azar Nafisis "Att läsa Lolita i Teheran"- den fanns faktiskt inne på biblioteket. Ja, hur ska tiden räcka till...... Jag har nu nummer 13 i kön på Enquists biografi- (det går framåt- från början hade jag köplats 23).


Enligt en låntagare var det "det bästa hon någonsin hade läst"- så det verkar lovande (speciellt som låntagaren inte var alldeles ung).










Inga kommentarer: