Visar inlägg med etikett nya utgåvor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett nya utgåvor. Visa alla inlägg

söndag 25 november 2012

Joseph Roth


Om man söker hos t ex AdLibris efter böcker av Joseph Roth (nu talar jag om svenska översättningar) får man fem träffar. Givetvis göms det mycket mera i bibliotekens magasin men det är kanske en klen tröst för där hamnar man när man blivit bortglömd och bortglömd ska en författare som Joseph Roth aldrig bli.

Det är mycket glädjande att det på senare år/tid kommit flera nya svenska utgåvor av Joseph Roths verk. Jag har skrivit en del om denne mästerlige författare här på min blogg (det är bara att söka på namnet i sökfältet ovan till vänster så ska det säkert ploppa upp en del inlägg) och kommer säkerligen att få anledning att skriva än mera.

För ett tag sedan läste jag Joseph Roths novell "Kejsarbysten" men då fick jag hålla till godo med originalspråket (tyska) och det gick ju med lite ansträngning- desto gladare blir jag när jag ser att just "Kejsarbysten" (och andra noveller) kommer ut inom kort på bokförlaget Atlantis.

På engelska finns också en mycket lockande bok: Joseph Roth - A Life in Letters och om den skriver Ivo Holmqvist (på Dixikon) HÄR.

Själv väntar jag nu ivrigt på att det ska komma en ny utgåva av "Radetzkymarschen".



måndag 6 februari 2012

Nya utgåvor- tack!

Joseph Roths mest kända bok torde vara "Radetzskymarschen" och den kom ut i svensk översättning senast 1996. Nu finns den inte att få tag på längre- (men i engelsk version t ex finns det flera utgåvor...). En ny upptryckning av den här romanen vore på sin plats. Det är en klassiker som alltid borde finnas tillgänglig- tycker jag.

Theodor Fontane... ja... hans verk är sannerligen styvmoderligt behandlade i Sverige.
"Effi Briest" kom ut i svensk översättning i ett par omgångar - senast år 1989. Ytterligare en roman som inte borde saknas i bokhandeln. Vill man läsa mera om Theodor Fontanes författarskap ska man se till att skaffa sig Henrik Sjögrens "Theodor Fontane- förnuft och fantasi" som kom ut förra året.


Jag skulle också önska att Ernst Wiecherts ohyggliga självbiografiska "I dödens skog" kom ut på nytt. (Senaste tryckningen -1946). Boken beskriver Wiecherts mardrömslika upplevelser i koncentrationslägret Buchenwald.

Olle Hedbergs "Ut med blondinerna" - ännu en bok som borde få klassikerstatus. Nu är den i det närmaste bortglömd. Så borde det inte vara.

söndag 2 oktober 2011

På min önskelista

Jag har redan konstaterat att det kommer att bli en dyr höst... det är omöjligt att stå emot alla frestande nya böcker som väller fram ur förlagens dunkla vrår. Theodor Fontane uppmärksammas- tack för det, säger jag och tänker våga mig på att läsa "Der Stechlin" också så småningom. Det enda av Fontanes verk som blivit översatt till svenska är "Effi Briest"... så sorgligt. "Theodor Fontane- förnuft och fantasi" av Henrik Sjögren är utgiven av Carlssons förlag.



Äntligen kommer Thomas Manns "Bergtagen" i ny utgåva. Bonniers förlag ger ut- och ja, det är bara att slå till. Den här boken vill jag inte vara utan.



Essäer av nobelpristagaren Czeslaw Milosz- "Mitt Europa". Brombergs förlag. (Nobelklassiker).






Essäer av ännu en nobelpristagare presenteras i "Hunger och siden"- Herta Müller. Det är Tranans förlag som ger ut- och Bodil Zalesky har översatt.






Minsk- en stad som jag vet så gott som ingenting om. Vad är då bättre än att försöka bilda sig. Ersatz förlag ger ut Artur Klinaus "Minsk, drömmarnas solstad". Jag norpar baksidestexten:


"Den resenär som första gången anländer till Minsk blir både konfunderad och överväldigad av stadens enorma boulevarder, ändlösa parker och underliga palats med oklara funktioner. Byggd från scratch efter andra världskriget som en stalinistisk idealstad har Minsk i dag förvandlats till ett absurditetens monument. Det är också en skådeplats för kampen om framtiden, där demokratin som aldrig hört hemma i utopier förgäves försöker göra sig hörd.Artur Klinau belarusisk konstnär, arkitekt och författare porträtterar den gåtfulla huvudstaden och konstaterar att det är långt från den belarusiska skymningszonen till Europa."


Det är verkligen en spännande bokhöst i år! Och det kommer mera, det kommer mera.....









torsdag 24 februari 2011

Klassiker i nytryck


Gregor von Rezzoris böcker ges ut på nytt och på mer än ett förlag- här är det Penguin som står för "värdskapet"- min utgåva kommer från New York Review Books Classics. Oerhört glädjande är det i alla fall- att se många fina böcker och lära känna bortglömda författare. Jag har ännu inte läst ut "The Snows of Yesteryear" men jag har inte många sidor kvar. Mycket fin bok!
-
Jag blev mycket nyfiken på New York Reviews utgivningar av just klassiker- och har letat fram webb-sidan som jag tycker är både trevlig och framför allt inspirerande. Jag länkar till den här.
-
Många av de här böckerna går att få begagnade (via Amazon t ex) och till ganska hyfsade priser. (Från Amazon.uk är det numera också möjligt att handla utan portokostnader (med vissa villkor). Säkert kan man också "moocha" (men det har jag själv inte gjort). På en av NYRB:s sidor kan man också lämna in önskemål på klassiker som man önskar se i nytryck. Det tycker jag att de stora svenska förlagen skulle ta till sig! Det finns massor av "nytrycksvärd" gammal litteratur.