Lotus Prize for Literature
14 timmar sedan
Mina tankar och funderingar om böcker och litteratur- det jag har läst och det jag skulle vilja läsa.
Joseph Roths mest kända bok torde vara "Radetzskymarschen" och den kom ut i svensk översättning senast 1996. Nu finns den inte att få tag på längre- (men i engelsk version t ex finns det flera utgåvor...). En ny upptryckning av den här romanen vore på sin plats. Det är en klassiker som alltid borde finnas tillgänglig- tycker jag.
Jag har redan konstaterat att det kommer att bli en dyr höst... det är omöjligt att stå emot alla frestande nya böcker som väller fram ur förlagens dunkla vrår. Theodor Fontane uppmärksammas- tack för det, säger jag och tänker våga mig på att läsa "Der Stechlin" också så småningom. Det enda av Fontanes verk som blivit översatt till svenska är "Effi Briest"... så sorgligt. "Theodor Fontane- förnuft och fantasi" av Henrik Sjögren är utgiven av Carlssons förlag.
Äntligen kommer Thomas Manns "Bergtagen" i ny utgåva. Bonniers förlag ger ut- och ja, det är bara att slå till. Den här boken vill jag inte vara utan.
Essäer av nobelpristagaren Czeslaw Milosz- "Mitt Europa". Brombergs förlag. (Nobelklassiker).
Minsk- en stad som jag vet så gott som ingenting om. Vad är då bättre än att försöka bilda sig. Ersatz förlag ger ut Artur Klinaus "Minsk, drömmarnas solstad". Jag norpar baksidestexten: