fredag 6 mars 2020

Om att utforska mörkret


Ny på mitt läsbord är Tiffany Francis-Bakers ” Dark Skies” som handlar om hur mörkret har format våra liv genom tiderna och också om hur mycket som har förändrats i våra relationer med nattens mystik. Tiffany Francis-Baker är författare, konstnär och en hängiven naturvän. I ” Dark Skies” kommer jag att få resa genom både tid och rum- från Hampshires kust till Norge, Finska viken och andra platser.
Själv bor jag på ett ställe där naturen ständigt är hotad, där man stenlägger gräsmattor, förtätar med monstruöst stora hus, där man ” utvecklar” så att omistliga värden går till spillo. Jo, pengarna styr världen - det är då ett som är sant. Jag flyr in i ”Dark Skies” och njuter av de världar som öppnar sig här.
” The stars are forth, the moon above the tops
Of the snow-shining mountains. Beautiful!
I linger yet with Nature, for the night
Hath been to me a more familiar Face
Than that of man, and in her starry shade
Of dim and solitary loveliness,
I learn’d the language of another world.
( George Gordon Lord Byron - taget från bokens inledning).

Tiffany Francis-Baker har också en trevlig hemsida där man bland mycket annat får en hel del kreativa tips. ( Fast att blomstermåla pumpor ger jag mig nog inte på. Mitt resultat skulle definitivt inte likna det i Tiffanys blogg).


Inga kommentarer: