torsdag 31 december 2015

Läsåret 2015

Vinter någon gång på 1960-talet

Snö har ännu inte fallit här i södern men kanske kommer det några flingor inom kort.

År 2015 går snart till historien- ett år som väl inte kan betecknas som särskilt upplyftande eller lyckligt för världen i stort. Jag kan bara hoppas att 2016 blir bättre.

Min läsdagbok fylldes under året men i november började det att tryta med inspirationen. Jag tror att allt otäckt som hände just då satte sina spår- så de sista sidorna i anteckningsboken gapar tomma.

Så till saken:


Paula Fox fick inleda året för mig och jag blev mycket förtjust i hennes roman "Förtvivlade människor" - 1960- och 1970-talens USA. Nya tider och ångestfyllda, tomma själar och en krackelerande värld för många.

Jag läste också tre delar av Elena Ferrantes Neapelkvartett i början av året. Fantastiska romaner och det är sannerligen på tiden att de (och nu är kvartetten komplett) ges ut i svensk översättning.


Historia - som bäst, blev min kommentar till den här boken om ätten Plantagenet- kungar och drottningar som gjorde avtryck i inte bara England.

Khushwant Singhs "Tåg till Pakistan" - en modern klassiker som getts ut av Tranan förlag bjöd på mycket intressant och lärorik läsning. Det handlar om "The Partition" år 1947. Handlingen tilldrar sig i Punjab.


Jag önskar att den här boken blev översatt till svenska. The Investigation av Jung-Myung Lee blev en av 2015 års stora läsupplevelser för mig. "The Investigation" är en bok om poesi och kärleken till böcker och om strävan att se det vackra i tillvaron trots fruktansvärda lidanden och hemska omgivningar. Handlingen är biografisk och bygger på den koreanske poeten Yun-Dong-jus korta liv.

I maj läste jag en hel del av Olle Hedberg, författaren som idag är väldigt bortglömd (tyvärr). Fyra delar i serien om Blenda och Hans underhöll mig rejält. Bäst tyckte jag om den första delen "Dan före dan" från 1948.

Henrik Pontoppidans "De dödes rige" från 1922 blev en annan mycket stor läsupplevelse.

I romanen "De dödes rige" beskriver Pontoppidan förra seklets första tiotal år. Det är ingen upplyftande läsning och det är ett samhälle utan djupare värden som skildras. Allt går i princip att köpa för pengar och makten delas mellan korrumperade präster, okunniga politiker och dåliga journalister ("det saedvanlige forsorne broderskab af litteraturens alfonser og havarerde talenter, der fra et storstads overflade flyder sammen i avisernes reporterstuer som spildevandet i en kloakbrönd".). En undergångsstämning breder ut sig över sidorna och en tristess och uppgivenhet har lagt sig över landet.

William Faulkners "Absalom, Absalom!" och Andrzej Stasiuks " På vägen till Babadag"
lyste också upp bokhimmeln för mig under året.

Jag har blandat friskt och det kommer jag att fortsätta med. Mest nyfiken är jag på andra länders litteratur och eftersom det finns så mycket därute som inte översätts blir jag tvingad (anser jag själv) att läsa på de få språk jag behärskar någorlunda.

Så önskar jag alla bokälskare ett riktigt gott 2016 med många härliga lässtunder!

4 kommentarer:

Anonym sa...

William Faulkner läsde jag också just efter julen! Och många berättelser om julen och vintern.
Pontoppidan-boken väntar här...
Jag önskar dig in riktig gott nytt år, med många bra böcker, och jag är alltid glad att din blogg finns. Härliga lässtunder också för dig! Och ett gott (och bättre) 2016 för oss alla. Vi har bakat svenskt bröd för första gången här ("Gotland limpa", ingen känner det här) och så är det god mat nu, böckerna självklart, och att fira "2016".

Ingrid sa...

God forsättning, Klemperer! Jag ser fram emot många lässtunder under 2016 och jag hoppas verkligen att detta året ska bli bättre för världen än vad 2015 visade sig bli.

Hermia Says sa...

Fox och Singh läste jag också och tyckte mycket om. Hedberg har jag, trots att jag gärna läser äldre svenskt, inte läst.. Ja, vi får verkligen hoppas på ett mjukare, fridfullare 2016.

Ingrid sa...

Hermia: Hedberg fick jag ta god sats för att läsa- men det var värt startsträckan. Och ja, jag hoppas så på ett lugnare 2016.