fredag 11 december 2015

När vintermörkret kring oss står



Jag har alltid haft svårt att förlika mig med mörkret som råder under den här årstiden. Man kurar inomhus och väntar på bättre tider. Det är naturligtvis mycket improduktivt och förnuftigast är så klart att vara ute de få timmar det är ljust och så acceptera sakernas tillstånd vilket inte hindrar mig från att längta till annat väder och andra nöjen.

I höstas nappade jag åt mig en vacker bok om Danmark (Politikens boghall i Köpenhamn) "Danmark dejligst" som berättar om hela 250 turupplevelser från Skagen till Gedser. Det kan alltid diskuteras vilka som är de bästa sevärdheterna men nog tycker jag att den här boken får med massor av lockande utflykter.

Man kan sticka en dansk ö om man vill och orkar (Annette Danielsen guidar genom både maskor och natur.)

En gång för många år sedan nu (väl över 30 i alla fall....) tog jag min cykel och for över till Jylland. Det blev en hel månads omkringkuskande med tält och annan utrustning på pakethållaren (och styret). Jag kom ner till Ribe i söder och upp till Skagen i norr. Det blåste alltid motvind (så minns jag det ) och ofta öste regnet ner i strida strömmar. I Randers hade reselitteraturen tagit slut och jag stegade in i stadens bokhandel. Jag frågade efter böcker på engelska- då spände bokhandlaren blicken i mig och undrade varför jag inte läste på danska. Raskt plockade han också fram ett par pocketböcker (av Hans Scherfig och Peter Seeberg). I den lilla campingstugan satt jag sedan och läste så ögonen sved- det var Sankte Hans men regnet omöjliggjorde allt firande. Jag tillbringade den kvällen med Peter Seeberg i stället och var mycket nöjd med det.

Med "Danmark dejligst" väcks många minnen till liv men också en längtan att göra om turen (men inte med cykel denna gång och med bättre logi- gammal tant vill inte sova i tält längre och framför allt inte resa ett sådant).

.Jeg elsker de grønne lunde
med tonernes vuggende fald,
jeg elsker de blanke sunde
med sejlernes tusindtal.

Jeg elsker hver dal, hver banke,
med kornets bølgende flugt,
hvor flittige hænder sanke
af arbejdets gyldne frugt.
(Johannes Helms)

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

man behöver inte alltid åka så långt.

Jenny B sa...

Vilken rolig reseberättelse - och att sticka en dansk ö! Vi får roa oss med att läsa böcker inomhus tills ljuset kommer tillbaka, vi som inte tycker om mörkret.

Ingrid sa...

Hannele: Bäst att inte vara hemmablind. :-)

Jenny B: Tack Jenny- det var en oförglömlig resa och ja, man får tända ett ljus i stället för att förbanna mörkret.