måndag 16 september 2013

En oförglömlig bok


Jag har sneglat länge åt den här boken och nu har jag den i min hand. Äntligen. Hjalmar Söderberg sa en gång att "Det är skönt att vara gammal för att vara ung är för djävligt"- lite av det kommer tillbaka till mig när jag läser. "Om detta talar man endast med kaniner" vänder sig till barn och ungdomar i åldern 10-15 år enligt beskrivningen men de visdomsord som boken innehåller passar för alla åldrar och de vackra illustrationerna likaså.



Jag kan inte se mig mätt på bilderna. Anna Höglund har både skrivit och illustrerat. Texterna är korta och koncisa och jag ler ett kanske något vemodigt leende av igenkänning åt så mycket som beskrivs här i boken. (Det tror jag många andra i min ålder gör också.....). Anna Höglund vet hur det känns att vara ung och att vara fylld av bekymmer och oro och idén med kaninen tycker jag är så otroligt lyckad- en kanin med långa öron som ofta slokar på bilderna....

"Egentligen gillar jag andra människor. Men jag behöver vara ensam för att inte tunnas ut".

En sida har en illustration med ett glatt gäng som håller i gång  i natten med kaninen i mitten och så texten:

"Ibland när jag är med andra känner jag mig förklädd till någon annan. Någon som visserligen liknar mig men själv står jag i utkanten."

Det handlar om att känna sig utanför, om att inte passa in men det finns ett hopp och en glädje också - en glädje att till slut förstå sammanhangen (som förklaras av en snäll morfar med kaninöron).

Boken är tillägnad "S. och alla andra kaniner". Jag känner mig som en kanin och hoppas att jag också får vara med i tillägnandet.

"Om detta talar man endast med kaniner" har getts ut av Lilla Piratförlaget. Missa inte denna underbara bok!

4 kommentarer:

Sanna sa...

Den ser ju helt fantastisk ut!

Ingrid sa...

Sanna: Jag är helt betagen i kaninboken.....

Mrs Calloway sa...

den borde man nästan köpa. förefaller vara något av en tröstebok

Ingrid sa...

Mrs C: Tröstebok är det- och ja, jag föll för den pladask och köpte... (annars är jag numera rätt så återhållsam vad gäller att fylla bokhyllorna). Kaninboken är dock liten och nätt och för sitt format så otroligt innehållsrik.