fredag 27 september 2013

Slut på förlaget

 Jodå, jag har precis sett programmet om den franska författarinnan Marguerite Yourcenar på TV2 och så ville jag gärna läsa Hadrianus minnen igen (en gång hade jag boken i hyllan men nu är den borta). Slut på förlaget är den också. (Många fula ord passerar i hjärnan på mig men tack och lov finns den på biblioteket (magasinerad).

En intressant författare är hon och nog borde hon ha kommit i fråga för det där priset som börjar på bokstaven N.


 

Vad jag inte hade en aning om var att Yourcenar var bosatt i Maine under den senare delen av sitt liv (hon kom till USA redan år 1939). Hon valde en mycket vacker plats att sätta ner bopålarna på- Mount Desert Island- som till stora delar hör till nationalparken Acadia. Huset döpte hon till "Petite Plaisance" och det var tydligen både litet och ganska opraktiskt och fyllt av bokhyllor (naturligtvis). (Jag la märke till att det fanns porträttfoton på många av Yourcenars hundar lite överallt- sympatiskt, tycker jag.)


Utsikt mot Cadillac Mountain i Acadia National Park- Maine. (lånat foto).

Marguerite Yourcenar har fått sin sista vila på Mount Desert Island. Hon gick ur tiden år 1987 - då var hon 84 år gammal.

Här nedan de böcker av henne som finns i svensk översättning.

  • Hadrianus minnen, 1953 (Mémoires d'Hadrien)
  • Vishetens natt, 1969 (L'oeuvre au noir)
  • Att köpa en dröm, 1970 (Denier du rêve)
  • Nådastöten, 1971 (Le coup de grâce)
  • Fromma minnen, 1981 (Souvenirs pieux)
  • Dokument från norra Frankrike: världslabyrinten II, 1983 (Archives du Nord)
  • Österlandsnoveller, 1984 (Nouvelles orientales)
  • Wang-Fos underbara räddning, 1987, bilder: Georges Lemoine (Comment Wang-Fô fut sauvé)   Barnversion av novell ur förf:s: Österlandsnoveller
  • Elektra, 1988 (Electre ou la chute des masques)
  • Alexis eller Traktaten om den fåfänga kampen, 1989 (Alexis ou Le traité du vain combat)
  • Vilken? Evigheten: världslabyrinten III, 1992 (Quoi? L'éternité)
  • 3 kommentarer:

    Hanneles bokparadis sa...

    Tack för tipset!

    Mrs Calloway sa...

    jag kollade min hylla. där står den. oläst... däremot hittar jag inte Fromma minnen. den är däremot läst. tack för påminnelsen, Ingrid!

    Ingrid sa...

    Hannele: Jag ska ut på jakt efter Yourcenars böcker. TV-programmet går säkert i repris (det var mycket sevärt).

    Mrs C: Fromma minnen har jag också haft... och den är borta den med. Jag har flyttat så mycket och då försvinner en hel del, tyvärr. Jag avundas dig som har Hadrianus minnen- jag kommer att ranta iväg till biblioteket senare idag.