torsdag 26 september 2013

Gränstrakternas dolda skatter



När jag nu ändå är i trakterna... (inte fysiskt förstås utan i tanken) kan jag väl passa på att lägga upp en bild på en bok som jag verkligen önskar mig. "Skjulte skatte i graenseland". Det handlar om Slesvig-Holstein och alla vackra och intressanta byggnader som finns att se där. I Danmark associerar man området till krig och kanske framför allt till år 1864- slaget vid Dybböl. Men- det finns så mycket annat att tänka på och att se på än gamla slagfält och krigsmonument.

"Området byder på en helt særlig bygningsarv, præget af områdets dramatiske historie og mødet mellem to landes forskellige byggeskik. Fra Altona til Haderslev har klassiske og moderne, danske arkitekter bygget fornemme villaer og byhuse, storslåede herregårde, lyse kirker og mange andre arkitektoniske perler. Det er en identitetsbærende kulturarv, der venter på at blive genopdaget.

I 16 dybtgående kapitler, fornemt illustreret af Roberto Fortunas stemningsfulde fotografier, bliver vi ledt igennem Slesvig og Holstens danske kultur- og arkitekturhistorie og får åbnet en verden af smukke og spændende bygninger. Bogen er forsynet med praktiske kort, der inviterer læseren til at gå på opdagelse i det gamle grænseland."

Lockande, inte sant. Vad som däremot inte lockar är priset (jo, jag förstår att det måste kosta för det är ett praktverk med många foton i färg, men ändå....) Över 400 kronor står det på prislappen om man handlar på nätbokhandeln här i Sverige och ja, då får man sätta upp boken på önskelista. Kanske kan det få bli en julklapp?


Här ett synnerligen vackert slott som jag är helt övertygad om att man får läsa om i boken- Schloss Glücksborg. På danska heter slottet Lyksborg och det har anor från 1500-talet. På Lyksborg dog Fredrik VII och det var länge ett kungligt residens (detta tog slut år det ödesdigra året 1864).

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Åh ja där är vackert och mycket fint att se. En varm sommar för några år sedan besökte vi Dybböls skans och det fina museet där och även slottet i Augustenborg som idag är en psykiatrisk klinik och dit tillträdet är begränsat.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Den resan skulle jag gärna vilja göra. Jag har cyklat på Jylland men jag kom inte längre söderut än till Ribe- jag skulle velat fortsätta söderut och in i det som idag är Tyskland. Dybböl måste vara en upplevelse i sig även om det är en tragisk historia som berättas där.