torsdag 28 november 2019

Tavlor på en utställning

Kirurgen Christian Fenger med hustru och dotter. Martinus Rørbye 1829. Tavlan finns på Ribe konstmuseum.

Det ska inte handla om musik utan om konst för äntligen och i sista momangen blev det av att besöka Statens Museum for Kunst ( ett stenkast från Nørreports station) och utställningen Dansk guldålder. Tavlorna har tidigare visats på Nationalmuseum i Stockholm och nu bär det av till Paris för ”Grande Finale”. I två stora salar hängde la crème de la crème av danskt 1800-talsmåleri och vi lät oss berusas av allt det vackra som omgav oss. Utställningen har fått undertiteln ”Verdenskunst mellem to katastrofer” och dessa två katastrofer är den brittiska flottans bombardemang av Köpenhamn i september år 1807 och så det förödande kriget av år 1864. Efter detta var Danmark reducerat till ett lilleputland och ärren sitter kvar än idag även om gränserna justerades efter det första världskriget. Men- emellan dessa år producerades det en mängd betydande konst som kom att få beteckningen ” Den danska guldåldern”. Museisalarna var indelade i olika rubriker som visade likaledes olika motiv. Här fanns tillfälle att fördjupa sig i ” Det nya borgarskapet”, ” En ny syn på naturen”, ” Intimiteter” och ”På resa” för att nämna några av ” momenten”. Martinus Rørbyes bild av familjen Fenger blev en av mina favoriter. Kanske var det hunden som fick mig att stanna till extra länge- trots att man ser den från sidan är det blicken, de trofasta ögonen som kommer i fokus - men fru Fenger med sin stickning och sin spetsmössa är också ett blickfång.

Givetvis kunde jag inte låta bli att köpa boken om utställningen, ett praktverk som vägde tungt i ryggsäcken på hemvägen men här kan man läsa det mesta som är värt att känna till om epoken och illustrationerna är många. Jag skaffade också en biografi över konstnärsparet Jerichau och Baumann.

Inga kommentarer: