torsdag 21 november 2019

Exilens Paris

Seine i gråväder. Målning av Alfred Sisley.

Jag befinner mig i Paris. Ja, inte rent fysiskt utan i bokens värld. Nina Berberovas memoarer ” Med mina understrykningar” lockade till omläsning. För bara något år sedan kunde man hitta flera av hennes romaner på ” mitt” bibliotek, visserligen magasinerade men dock. Nu är de borta, drabbade av det där skoningslösa utgallringsmonstret som alltför ofta verkar slå ner på ”fel” böcker. Åtminstone med mina ögon sett. Nina Berberova fick en renässans mot slutet av sin långa levnad och plötsligt dök hennes böcker upp även i svensk översättning. Berberovas memoarer ger en mycket god bild av det ryska emigrant/exillivet i Paris och Frankrike och sidorna är fyllda av författarmöten av de mest skilda slag. Exilanterna levde ofta hårt och skoningslöst. Berberova blev mycket gammal och fick ett omväxlande och rikt liv men lätt var det sannerligen inte. Jag sneglar mot en novellsamling med dussintalet berättelser från Paristiden, ” Billancourt Tales” ( jag har inte hittat någon svensk översättning). Billancourt ligger strax utanför Paris och det var en plats kantad av fabriker och industrier. Hit flockades många ryssar under tjugo- och trettiotalen och Berberova fann gott om inspirationsmaterial för sitt skrivande just här.


Jag lägger ” The Billancourt Tales” till min önskelista. Så får vi se om tomten noterar och levererar så småningom.

Inga kommentarer: