torsdag 14 november 2019

Flodernas magi

Warszawa vid floden Wisla. Målning av Canaletto. (1700-tal).

Floder är kulturbärare och alla stora floder har mängder av historia att berätta. Claudio Magris reste längs Donau och skrev en bok om det mäktiga vattendraget, en bok som blev en klassiker. I mina hyllor har jag flera böcker om floder - Memel, Oder, Elbe och så Nina Burtons ” Flodernas bok” som jag plockar fram med jämna mellanrum. Just nu vill jag veta mer om Polens stora flod Wisla och letar  information där jag tror att den kan finnas. Wisla, Vistula, Weichsel... är den största floden inom Östersjöns vattenområde, läser jag och med sina hundra mils sträckning Polens huvudflod. Wisla flyter genom många stora städer som till exempel Warszawa och Krakow.


En vacker vy strax utanför Krakow. ( fotot är lånat från tyska Wikipedia).

Polens historia är tragisk, fylld av krig och mänskligt lidande och det avspeglas också i litteraturen.

I am calling to you, stranger
Who will dig out the white bones
Once the fighting is over
You who will be holding my skeleton
My country’s banner
( Krzysztof Kamil Baczynski 1921-1944).

Inga kommentarer: