lördag 21 juli 2018

Ellen Dahl (född Dinesen)


Bornholm i slutet av juli myllrar av turister och vid färjeläget i Rønne avgår bussarna till öns alla hörn, städer och turistfällor. Gårdagen bjöd på en vandring i det lugna och tysta Aarsdale som ligger mellan Nexø och Svaneke. Solen sken från denna sommars ständigt molnfria himmel och vi intog vår lunch på det lilla ( ännu levande) sillrökeriet. Färden gick vidare mot Svaneke där hettan slog emot oss på de trånga gatorna och där myllret nästan blev övermäktigt. Svaneke är som bäst tidigare på säsongen och vi tog den långa bussresan västerut, runt resten av ön för att till sist åter landa i Rønne.

I Dams Boghandel drogs mina blickar till en bok med titeln "Ellen Dahl - Mols og litteraturen" och så ska jag nu läsa utdrag ur "Paracelsus" författarskap. Paracelsus var den signatur Ellen Dahl använde sig av som författare och jag har nu fått lära mig att hon var Karen Blixens yngre syster. Medan Karen blev världsberömd skrevs systern Ellen in i den så kallade "glömmeboken", tyvärr. Nu har ett brorsbarnbarn försökt att kasta ljus på Ellen och hennes författarskap och jag ser fram emot att läsa mera om och av Ellen Dinesen Dahl som under många år tillbringade sin tid i ett av Danmarks i särklass vackraste landskap - Mols Bjerge i östra Jylland.


Böljande kullar, blått hav. Mols bjerge. (Fotot är lånat från Wikipedia).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

så spännande! henne skulle jag gärna stifta närmare bekantskap med

Ingrid sa...

Mrs C: En intressant bok, verkligen. Nu ska jag leta upp Wilhelm Dinesens memoarer- en skrivande familj!