söndag 10 september 2017

Magasinsfynd

Östra Grevie. Lånat foto.

Jag har varit inne och rotat i biblioteksmagasinet igen och kommit ut med en bok från 1918. Tänk att den har fått hänga med under så många år och sluppit undan nedmalning och/eller förbränning. En gång prydde boken i fråga sin plats på det numera nedlagda biblioteket i Östra Grevie men idag är det en annan "institution" som hyser "Martin Eden" av Jack London.


Jack London (1876-1916) behöver ingen närmare introduktion, han är ingalunda bortglömd som författare även om just "Martin Eden" kanske inte är hans mest populära verk. "Martin Eden" antas vara självbiografisk och det handlar om en ung och fattig mans kamp för att ta sig fram i samhället och skaffa sig bildning. Jag har inte läst den här romanen tidigare så jag är mycket nöjd med mitt fynd. Jag citerar från första sidan:


"Ack, låt mig leva livet med mitt blod i glöd!
Ack, låt av heta drömmars vin mig dricka rus!
Jag vill ej se min andes stofthus bli till grus!
Liksom ett tempel vittrar, då dess gud är död.!"


2 kommentarer:

Kurt sa...

Ännu en bok och en översättning som båda saknar copyright, fritt att återutge på Svenska med uppdaterat språk

Ingrid sa...

Kurt: Och jag hoppas....