söndag 18 juni 2017

Ett frieri

Pavel Fedotov: The major's marriage proposal.(1848).

I mina hyllor hittade jag en liten bok om rysk konst ("Ryska muséer") och började bläddra en aning förstrött tills jag stannade upp direkt inför tavlan ovan. Jag är ingen stor konstkännare men jag har läst på och vet nu att målningen av frieriet blev höjdpunkten på Fedotovs karriär som konstnär och inte undra på. Han har verkligen lyckats fånga stundens hetta, allvar och stress. Bara katten ger katten i alltihop.

 Fedotov (1815-1852) var först officer vid det kejserliga gardet i Sankt Petersburg men konsten kom mer och mer att ta över hans liv. Han blev konstnär på heltid år 1844 och övergav den militära banan. Det politiska klimatet under den här tiden var inte särskilt gynnsamt för människor med egna åsikter och  Fedotov kan inte ha haft det lätt. År 1852 började han visa upp alltmer bisarra drag och så låstes han in på ett mentalsjukhus. Dåtidens behandlingar där var grymma och Fedotov dog efter bara några månader på sjukhuset.



Pavel Fedotov. Självporträtt (1848.)

Inga kommentarer: