onsdag 14 juni 2017

En sista hälsning

"To be alive is to be inside the wave, always travelling until it breaks and is gone."

"Inside  the Wave " kom att bli Helen Dunmores sista diktsamling. I maj i år lämnade hon detta jordiska efter en längre tids sjukdom. Dikterna i samlingen är vemodiga och rör sig hela tiden i ett säreget landskap som pendlar mellan liv och död. Minnen blandas med händelser i nuet och blickarna riktas också framåt, mot det oundvikliga slutet. Det slut som väntar oss alla.

I dikten "The Place of Ordinary Souls" berättar Helen Dunmore om hur Akilles tillsammans med andra hjältar och krigare välkomnas till de Elyseiska fälten medan vi andra, helt vanliga dödliga, möts av en stängd dörr. För oss återstår "Asphodel Meadows".


Ängar fyllda med aspodiller kan vara nog så vackert. Foto: Stéphane Tasson

" In the fields of asphodel we dawdle
Towards the rumour of a beauty spot
Which turns out to be shut.-----
----
The bus shuttles all day long
With its cargo of ordinary souls.
We lie on our backs, eyes closed,
Dreaming of nothing while clouds pass."

Så bryts vågen och allt tar slut.




2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag har läst en roman som hette Samtal med de döda av Helen Dunmore. den tyckte jag mycket om det minns jag trots att det var längesedan

Ingrid sa...

Mrs C: Jag har inte läst så särskilt mycket av Helen Dunmore - minns dock själv en bok om Leningrads belägring. "Birdcage Walk" står jag i kö på.