söndag 25 april 2010

Lyrik på en söndag- bokstaven E


"Kosmisk moder" Waldemar Lorentzon
-

Det är söndag och dags för ännu en bokstav i lyrikutmaningen från Bai. "E" !
-

1. Ekfrase er eit dikt som er skrive til eit anna kunstverk. Som oftast er ekfrasa skrive til billet- eller skulpturkunst, men ho kan også vere retta til andre kunstformar. Presenter eit dikt som er ei ekfrase.
-
Jag tänker på Erik Lindegrens "Kosmisk moder"- Lindegren lät sig inspireras av Halmstadgruppen och den surrealistiska konsten- här är det Waldemar Lorentzons målning som "stått modell" för dikten nedan.
-
KOSMISK MODER
-
var i mig dina vintergators andning
var i mig den du redan är och alltid har varit
en dröm bortom drömmens berg och bortom hemligheten
något verkligare än verkligheten
något som jag varken kan glömma eller minnas
något som mörka skepp som vandrar upp mot fyren
något som moln som ljusa klippor och klippor som mörka moln
något som förvandlar ofattbar köld till ofattbar värme
något som var i mig och förvandlade mig
o förvandla mig
gör mig till en hamn för min oros skepp
vänta mig under jorden
sök mig i min urna
o förvandla mig och var i mig
så som jag omärkligt vilar i dig
i medvetslös dröm om dina ögons stjärnbild
-
2. Presenter eit dikt av ein diktar på E.
-
TS Eliot är kanske mest känd för "Old Possum's Book of Practical Cats" och "The Waste Land". Han är inte min favorit-poet men den här dikten som porträtterar New Hampshire tycker jag är väldigt fin. TS Eliot var amerikan men blev så småningom engelsk medborgare och levde större delen av sitt liv i just England.
-
New Hampshire
-
Children's voices in the orchard
Between the blossom-and the fruit-time;
Golden head, crimson head,
Between the green tip and the root.
Black wing, brown wing, hover over;
Twenty years and the spring is over;
To-day grieves, tomorrow grieves,
Cover me over, light-in-leaves;
Golden head, black wing,
Cling, swing,
Spring, sing,
Swing up into the apple-tree.


3. Sidan eg ikkje er objektiv, og sidan Gunnar Ekelöf er og blir min diktarfavoritt, vil eg dedikere den siste E-en til han. Har du lese Ekelöf og kva synest du om tekstane hans?
-
Jag har läst Ekelöf och jag tycker oerhört mycket om hans dikter. Det är svårt att välja en.... . ...Omvälvande-det kan man säga om hans poesi.
-
Om livet, om de levande.
Om döden, om de döda.
Om öster och väster,
de två som aldrig ska mötas
och aldrig skiljas,
blott ana varandras närhet,
förnimma och följa varandras rörelser,
så som människan måste
i hat och i kärlek.
-
Jag sjunger om det enda som försonar,
det enda praktiska , för alla lika:
Hur sällan mänska äger makt
att avstå makt!
Att avstå jag och talan, avstå-
det enda som ger makt. (ur diktsamlingen Färjesång)


5 kommentarer:

Bai sa...

Flotte dikt! Dette Lindegren-diktet var nytt for meg.

Omvälvande - det var eit treffande ord.

Boktokig Eva Boström sa...

Nej, då hade den säkert inte sålt lika bra... fast kanske ändå... gnällpellan är ett lite roligare namn.

Jodå, gnällig var den... men jag kände att jag själv var lite gnällig och då är det skönt med någon som är gnälligare. ;)

Ingrid sa...

Lindegren har skrivit så mycket vacker poesi....

Boktokig: Jag förstår precis hur du menar. :-)

Anonym sa...

Kosmisk moder är en av mina absoluta favoritdikter, den är så fruktansvärt vacker!
Vilken trevlig blogg förresten, det förgyllde min måndag att ramla in här =)

Ingrid sa...

Anonym: Kosmisk moder är en mäktig dikt- och visst är den vacker. Tack ska du ha för dina vänliga ord. Nu blev jag så glad!