torsdag 15 april 2010

Fokus på Egypten



Det var inte meningen men plötsligt har jag tre romaner på gång - och av två författare från Egypten. Hermia skrev för inte så länge sedan om " Miramar" av Naguib Mafouz- det lät så intressant att jag letade rätt på ett exemplar av boken på biblioteket- nu har jag nästan läst klart och jag har verkligen varit uppslukad... idag hämtade jag också Nawal el Sadawis "Den stulna romanen" - samtidigt som jag hittade "Echnaton" - ytterligare en bok av Nahfouz.
-
Jag har inte läst recensionerna av el Sadawis bok men har förstått att den sätter fingret på religiöst och politiskt hyckleri. (Helst i manlig skepnad då förstås).
-
Farao Echnaton har alltid fascinerat mig- mannen som rörde om i maktstrukturen i det forna Egypten- och påbjöd en enda ny gud- solguden Aton. Mafouz försöker komma till klarhet om vad som verkligen hände under denne faraos styre- i romanens form.

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Bloggläsning är verkligen smittsamt... Hoppas du skriver ngt mer om dina tankar om Miramar! el Sadawi har jag kvar att upptäcka, en författare jag läst lite om men inte.

Ingrid sa...

Jag ska försöka skriva ner lite tankar om Miramar- jag tycker väldigt mycket om den här romanen! Tack för tipset än en gång, Hermia!