tisdag 13 april 2010

L'île de Maurice- Mauritius: Det skrivna ordet



Shenaz Patel (på fotot) är journalist och författare- född och bosatt på Mauritius. I min hand just nu har jag hennes första roman "Le portrait Chamarel"- den ser jag mycket fram emot att läsa.

-

"C'est le mois mauve....

Il l'a dit dans un murmure, comme un soupir de soie froissée. "

-

Shenaz Patel har skrivit noveller och tre romaner.

"le Portrait Chamarel" kom ut år 2001 och belönades med "Prix Radio France du Livre de l'Océan Indien" år 2002. (I juryn satt bland andra JM Le Clezio)

-

Hennes berättarstil. har jämförts med Jamaica Kincaids.

2 kommentarer:

snowflake sa...

Väldigt vad du är inne på Mauritius. :-)

Jamiaca Kincaid tyckte jag om, den jag läste. Det var en kyss som tog en halv sida.

Ingrid sa...

Jag har precis haft besök av min brevvän, Mala, som kommer från Mauritius. Det har blivit mycket diskussioner om allt mellan himmel och jord- litteratur, mänskliga rättigheter, musik... jättespännande. Jag skriver nog lite mera om Mauritius snart :-)