lördag 9 januari 2010

Tornedalen blandat med tysk romantik


Den här boken har jag i min hand just nu- den är riktigt bra. Jag har alltid haft en dragning norrut...Pohjanen skriver om sitt Tornedalen... det här är en väldigt fin barndomsskildring som också berör ämnena historia och språkhistoria.
-
(Meänkieli - tornedalsfinska- blev ett officiellt svenskt minoritetsspråk år 2000.)
-
Jag har en hel del sidor kvar att läsa - läsning som jag nu ser fram emot.
-
Den tyska romantiken representeras av E.T.A. Hoffman och "Den gyllene krukan"- boken är ett loppmarknadsfynd. Boken utgavs första gången år 1814. Om Hoffman läser jag på bokomslaget bland annat: " När Napoleons trupper dragit sig tillbaka kunde Hoffman återgå till sitt ämbetsverk och blev nu straffrättsexpert i Berlin. På kvällarna var han medelpunkt i sällskapet Serapionbröderna där man musiscerade , drack punsch och experimenterade med opiumpreparat." (Det var under dessa förhållanden som flera av Hoffmans böcker skapades).

1 kommentar:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.