torsdag 3 januari 2019

Den långa önskelistan


Den har vuxit sig rejält stor, min önskelista och den har antagit närmast surrealistiska proportioner. Tråkigt nog kommer jag att tvingas gallra men Michael Schmidts tegelsten om poeter och poesi tänker jag inte ta bort. År 2019 hoppas jag blir ett poetiskt år - åtminstone vad läsning anbelangar.


Rysk satir när den är som bäst. Jag gillar Zoshchenkos humor och har redan hans ”Scenes from the Bathhouse” i hyllan. ” Sentimental Tales” är jag rejält nyfiken på.


Mati Unt (1944-2005) var en estnisk författare. I ”Brecht at Night” handlar det om Brecht på flykt undan nazisterna och om hans vistelse i Finland år 1940. Bland annat. Dalkey Archives brukar ha intressanta utgivningar och denna är säkert inget undantag.

4 kommentarer:

Jenny B sa...

Vilken fin önskelista! Lycka till med ditt poetiska år. Jag ser fram emot att höra om det!

Ingrid sa...

Tack, Jenny. Det börjar dra ihop sig till en beställning. Januari är en lång, mörk och kall månad. Lite uppiggning behövs!

Hanneles bokparadis sa...

jag borde plocka fram lite poesi

Ingrid sa...

Hannele: Även jag kommer att leta i hyllorna framöver.