söndag 23 augusti 2015

Hvem hvad hvor


(Den svenska versionen hette När Var Hur). När mina kusiner kom på besök medförde de tre kassar proppfulla med danska böcker - bland annat fick jag överta min mosters samling av "Kvindens hvem hvad hvor" med start någon gång på 1950-talet. Det är inga kompletta årgångar men det är väldigt trevligt att bläddra igenom det som egentligen är dansk kvinnohistoria genom många årtionden.

Det var Politikens förlag som gav ut och tyvärr har även den "vanliga" Hvem hvad hvor" gått i graven- det går inte att få lönsamhet i den här typen av bok längre- internet dödar mycket dessa tider.

I årgång 1958 kan man bland annat läsa författarinnan Agnes Henningsens råd till en bekymrad mor under rubriken "Det evige spörgsmål: Mor og datter". Nog så aktuellt än i dag.

Man får lära sig om danska kvinnoorganisationer och så finns förstås de vanliga hushållsråden, lite matrecept och en sida med senaste modet. Årets händelser ur kvinnoperspektiv kommenteras givetvis. Jag tycker att allt ger en mycket intressant historisk tillbakablick.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är säkert oerhört interessant, och jag tror det är väldigt viktig att lär sig om hur kvinnoorganisationer har varit tidigare. Nu lärde jag mig lite danska ord: "Det evige spörgsmål: Mor og datter".

Två år sedan så fick jag en present som publicerades 1954 - det är "svenskt husmoders lexikon", 4 volymer, A-Ö, och "mat lexikon" och "skapande hemmet" var med. Varje bok 850 sidor....
Det är, bland annat, också en bra historisk tillbakablick, och nu behöver jag bara böckerna som följade efter 1954 och "gamla tider". Om Feminism kan man inte läsa mycket i mina lexikoner. Men jag är glad att jag kan läsa de, vi använder mat-lexikon fortfarande, till exempel. Och man vet mer om hur det kanske har varit framför ~ 1965-75 om man läser böcker och tror inte allting vad klichéer hävdar.

Från "mat-lexikon"^^: "Moosbeeren [må's-], tyska ordet för tranbär. Eller vi visste om ingen "prinsesstårta", men sida 790 har receptet^^. För svenskarna är det säkert ganska tråkig, men för oss någonting nytt.

Ingrid sa...

Klemperer: Visst är det intressant att göra tidsresor till 1950-och 1960-talen framför allt. Allt i de här böckerna speglar ju tiden- även reklamen/annonserna. Det är lätt att gripas av nostalgi men också av en viss lättnad över att det just är en svunnen tid. Det finns många reportage om "min mans älsklingsrätt"- kvinnan förutsattes vara hemma vid grytorna, städa och tvätta och passa upp i största allmänhet. (Det är väl inte helt utdött ens i dag). Själv tycker jag mycket om den här typen av böcker (även om jag inte bakar prinsesstårta själv.....)