måndag 3 maj 2010

Vi vänder bästa sidan till


Jag skulle ha skrivit om Calixthe Beyalas bok "Ännu talar träden"- jag skulle ha berättat om del två i Burukvartetten (Pramoedya Ananta Toer)... men det bidde inte ens en tumme. Dagen har gått åt till livets alla trivialiteter och nödvändigheter- till exempel inköp av en massa säckar jord,födelsedagspresenter, fästingdroppar och öronskölj (till hunden- inte till mig -även om just den senare varan kanske skulle behövas eftersom jag säkert uppfattas som lätt lomhörd ibland :-)) . Nu sitter jag här och känner mig trött och oinspirerad. Det kommer en ny dag i morgon....
Jag har dock hämtat hem två böcker från biblioteket- Moa Matthis biografi över Maria Eleonora (drottningen som sa nej) och Ann Cleves "Blue Lightning"- jag läser inte så många deckare men blev intresserad eftersom handlingen är förlagd till Shetlandsöarna. Jag gillar öar... Moa Matthis skriver i början av sin bok om hur Maria Eleonora som änkedrottning rymmer från svenska hovet- hon bara snek sig iväg... och blev borta i åtskilliga år- åtta för att vara exakt. Intressant kvinna- verkar hon att vara...

3 kommentarer:

Hellre barfota än boklös sa...

Ska bli intressant att läsa vad du tycker om Ännu talar träden. Jag minns att jag tyckte mycket om den när jag läste den för några år sedan. har funderat på att läsa om den på sista tiden. Den är en av de böcker som verkligen stannat kvar hos mig efteråt.

violen sa...

Jag ska just börja på Ännu talar träden men jag tror det blir en deckare att rensa tankarna med emellanåt.
Och del två i Burukvartetten har ju lika snygga omslag som del 1 vettja!

Ingrid sa...

Titti: Jag känner att jag kommer att vilja läsa om Beyalas bok, jag också.

Violen: Jag kände också för en deckare att som du säger "rensa tankarna med"- det behövs verkligen ibland. Visst är omslagen till Burukvartetten jättefina!