tisdag 8 september 2020

Sorg, saknad och minne


Esther Kinsky är en tysk författarinna som tack och lov blivit översatt till engelska - men tyvärr inte till svenska- ännu. ” Grove” ( Hain - på originalspråket) handlar om sorg, ensamhet och minnet av dem vi saknar. En sörjande kvinna reser till Italien ( Olevano) mitt i vintern, hyr ett hus med utsikt och försöker hitta rätt i en ny tillvaro. Det är den kortfattade sammanfattningen av en bok som jag antar innehåller många bottnar och vindlingar.
I min hylla har jag redan Kinskys roman ” River” som också rör sig på minnets stigar - och med många utvikningar. ” River” har jag plockat fram för omläsning i väntan på ” Grove”. Minne och saknad är något jag själv fördjupar mig i just nu- jag sorterar gamla brev, läser, behåller och kastar. Alla dessa människor som dröjer sig kvar genom det skrivna ordet....


Olevano. Målat av Heinrich Reinhold.

Inga kommentarer: