fredag 4 september 2020

Nytt på läsbordet


En resa ner i underjorden lockade mig och nu ska jag bege mig till katakomberna i Paris, Lofotens strandgrottor och en del andra mystiska platser. En ovanlig reseskildring är det säkert och troligtvis också mycket lärorik. Från MacFarlane gör jag ett tvärt kast till Frank Jaeger och hans ” genialiske evenrtyrbog” - ” Den unge Jaegers lidanden” som jag lyckades få tag på via ett antikvariat. Denna svenska översättning är från 1955 och gjord av ingen mindre än Daniel Hjorth ( LT förlag). På bokens baksida finns en fyndig dikt med följande lydelse:

Lägg denna bok intill ditt kalla hjärta
och låt det värma sig av Jaegers smärta.
Följ, läsarinna, med om du behagar
till barndomstidens grå och trista dagar.
Rys, läsare, när Satan spelar spratt
med Sille och hans basfiol en natt.
Och farbror Herman då, glöm honom ej
och den förträfflige monsieur Corneille.
Ja, upp och ner han bärs på livets våg
och slutar som fallerad teolog.
Men frågar du om denna bok är sann,
så svarar vi, vad vi i lagen fann:
” En lögnhals hålles för en ärlig man,
när inte han i lögnen gripas kan.”
P.S. Och undrar du vem denna bok förlagt,
så vet: med LT Jaeger har kontrakt.

Och nu bär det iväg till främmande platser med böckernas hjälp.

Inga kommentarer: