söndag 12 april 2020

Et ungt fruntimmers inträde i verlden

Frances Burney (1752-1840)

Jag letade efter svenska översättningar av Frances Burneys böcker men resultatet blev rätt klent - det som fanns hörde hemma i antikviteternas värld ( som illustreras av rubriken). John Aubrey,som jag nuddade vid i gårdagens inlägg, hörde hemma i det engelska1600-talets mycket turbulenta värld med krig, pest och bränder. Fanny Burney, som föddes in i 1700-talet, fick ett långt liv och med stundtals mycket äventyrliga vändningar. Från George III:s hov till Napoleonkrigens Frankrike och så en fasansfull operation ( mastektomi) - utan bedövning, en operation som Frances överlevde dessutom.
Två dagböcker - John Aubreys ( visserligen fiktiv, men dock) och så Frances Burneys som är ” äkta vara” har hamnat överst i läshögen. Två århundraden, två liv, två historier. Jag tackar ödmjukt från min plats längre fram i en tid som aldrig står stilla.


2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

intressant tips, trevlig påskdag

Ingrid sa...

Hannele: Tack, och en God fortsättning på påsken önskar jag dig.